Blir så arg!

Det står ofta i tidningen disskutioner om att många tycker att man ska utrota vargen från den svenska skogen, och det gör mig arg och förbannad! Jag är så trött på människan ibland, vi tror att vi kan göra precis hur som helst, att vi har rätt att göra precis vad vi vill! Jag vet att många av dem som vill utrota vargen är för att de dödar deras djur. Visst det är ju inte bra men man kan inte bara bestämma att man ska utrota ett annat djur för det, de har också rätt att leva!

Många ser vargen som en brutal mördare bara, men jag förstår inte hur? Vargen är ju ett så magnifikt djur, och hade det inte varit för vargen hade vi inte haft människan bästa vän, hunden! Vi har vargen att tacka för mycket!


(bild från google)

Nu när jag läste i tidningen om detta med att utrota vargen blev jag väldigt sugen på att köpa en bok "mannen som lever med vargar". Här nedan följer en text om bokens handling tagen från cdons hemsida.

Mannen som lever med vargar I Mannen som lever med vargar berättar Shaun Ellis stjärnan i det populära tv-programmet Leva med vargmannen på Animal Planet - om hur hans liv oåterkalleligt förändrades första gången han såg en varg. Han berättar om sin uppväxt i Norfolks vildmark, den överlevnadsträning han fick inom den brittiska arméns specialförband och om hur han i nära två år levde med en vargflock på Nez Percé-indianernas marker i Idaho, USA. Shaun Ellis erbjuder en unik och fängslande inblick i de vilda vargarnas liv, dessa hotade och missförstådda djur. Han berättar om hur han kommunicerade med vargarna med ylanden och kroppsspråk, hur han jagade med flocken, åt rått kött och om det var nödvändigt försvarade sin del av bytet. Efter att levt i vildmarken i två år kände Shaun knappt igen det djuriska ansikte som stirrade på honom i spegeln. Mannen som lever med vargar är ett fascinerande porträtt av en man som övergav civilisationen, men aldrig förlorade kontakten med sin mänsklighet.


(bild tagen från google på bokens framsida)

Så tycker alla borde tänka på att djuren fanns på jordens yta långt innan oss!

Ha nu en toppen dag! :D

Kommentarer
Postat av: Nicco

Ja, man borde försöka hitta andra lösningar, anpassa gårdarna där djuren blir tagna, eller nåt, för att utrota en hel art är igen bra lösning :S

2012-01-08 @ 17:09:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag heter Lizi och är en 19-årig tjej som gillar djur och att fotografera. På fritiden gillar jag att äta majs och bada brödsmulor. Jag hoppas nu kommer ha en trevlig stund här i min blogg! :D